دانلود اپلیکیشن جاب جاب از بازار

هوش تجاری

هوش تجاری و اهمیت آن در سازمان

اهمیت هوش تجاری در سازمان‌های امروزی 

این مقاله به زحمت رضا علي پور لرى و سمانه روز خوش نوشته شده است و در جاب جاب منتشر شد.

هوش تجاری

چكيده 

هوش تجارى يك چارچوب شامل فرآيندها، ابزارها و تكنولوژيهاى مختلف است. كه براى تبديل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش مورد نياز هستند. با استفاده از دانش به دست آمده. مديران سازمان ميتوانند بهتر تصميم گيرى كنند و با طرح برنامه هاى عملي براى سازمان، فعاليتهاى تجارى را به صورت موثرترى انجام دهند. هوش تجارى به عنوان يك مزيت رقابتي و عامل حياتي در موفقيت سازمان ها محسوب مي شود. هوش تجاری دادهها و اطلاعات سازمان را يكپارچه كرده و امكان كنترل و رهيابي فرايندهاى كليدى سازمان را براى مديران فراهم كرده است. مبنايي براى اخذ تصميمات اثربخش مي باشد.  بنابراين با توجه به موارد فوق در اين مقاله به بررسي اهميت هوش تجارى در سازمان هاى امروزي پرداخته مي شود. 

كلمات كليدى: سازمان، هوش تجارى، اثربخشي 

هوش تجاری

مقدمه 

امروزه تغييرات سريع محيط كسب و كار موجب شده است. كه نياز به موقع و كار آمد به اطلاعات كسب و كار بيش از پيش احساس گردد و اين هوشمندى نه تنها براى موفقيت سازمان ها لازم است. بلكه براى بقاى آن ها يك نياز حياتي است. تمركز هوش تجارى بر تصميم گيرى است . ولي قلمرو آن گسترده تر است و پژوهش پيرامون موضوعاتي چون قابليت هاى رقبا ، تحليل ايجاد و يا سرمايه گذارى مشترك با رقبا؛ برنامه هاى آتي رقبا؛ راهبردهاى بازار با خطوط توليد خاص شناخت مشتريان و تسهيل اطلاعات و ارتباطات سازماني را نيز در بر مي گيرد. در حال حاضر نه تنها شركت هاى بزرگ بلكه بسيارى از كسب و كارهاى كوچك نيز از مزاياى حاصل از هوش رقابتي بهره مي گيرند. (هاشمي و فلاح آزاد، ١٣٨٤ ) بنابراين با توجه به موارد فوق در اين مقاله به بررسي اهميت هوش تجارى در سازمان هاى امروزى پرداخته مي شود. 

مفهوم هوش تجاری

امروزه داشتن توان رقابتي اساس بقاى  شركت ها است و برخوردارى از توان رقابتي و حفظ آن بيش از هر چيزى نيازمند اطلاعات است. هوش رقابتي به شركت ها كمك مي كند تا تصميمات آگاهانه اى را پيرامون همه امور خود از جمله بازاريابي؛ تحقيق و توسعه؛ سرمايه گذارى و راهبرد هاى كسب و كار اتخاذ كنند.  هوش رقابتي فرايند مداومي است كه اطلاعات قابل استفاده اى را در اختيار تصميم گيرندگان مي گذارد. هدف اصلي هوش رقابتي و هوش تجاری دستيابي به داده ها و اطلاعاتي در مورد محيط رقبا و بازار است . از اين رو هوش رقابتي موثر  نه تنها نيازمند اطلاعات پيرامون  رقبا است. بلكه اطلاعاتي درباره ساير  تمايلات محيطي از قبيل  تمايلات صنعت ، تمايلات بين المللي ، تحولات فن آورى و شرايط اقتصادى نيز نياز دارد ( فلاح آزاد ، ١٣٨٤). 

بنابراين با توجه به اينكه فن آورى اطلاعات در سراسر جهان به سرعت در حال رشد است. سازمان ها و شركت ها نيز براى بقاى خود به اين فن آورى نياز دارند. هر سازماني با ناديده گرفتن اين موضوع دچار افول خواهد شد توجه به فن آورى اطلاعات براى رسيدن به اهداف سازماني امرى ضرورى خواهد بود. شركت ها براى ارائه ارزشي بالاتر و تامين رضايت مشتريان در هر زمينه اى اطلاعات نياز دارند. آن ها بايد اطلاعات بسيار زيادى از شركت هاى رقيب واسطه اى و نيروها و عواملي داشته باشند كه در بازار فعاليت مي كنند. اطلاعات به عنوان يكي از اقلام مهم دارايي هاى استراتژيك و ابزار هاى بازاريابي به شمار مي آيد (كاتلر و آمسترانگ، ١٣٩٢). 

گردآورى و ارزيابي اطلاعات مربوط به شركت هاى رقيب  در تدوين استراتژى ها نقش حياتي دارد. هر قدر شركت بتواند از شركت هاى رقيب اطلاعات بيشترى بدست آورد احتمال آنكه استراتژى هاى اثربخش تر و موفقيت آميزى تدوين كند بيشتر است. بنابراين رديابي و درك رقبا و واكنش به آن ها به عنوان يك جنبه ويژه  از فعاليات بازاريابي مطرح و لازم است كه شركت ها يك برنامه اثربخش به نام هوشمندى رقابتي را به اجرا درآورند (ديويد  ١٣٩٣ ،). 

images (3)

اهميت هوش در كسب و كار 

امروزه تغييرات سريع محيط كسب و كار موجب شده است. نياز به موقع و كار آمد به اطلاعات كسب و كار بيش از پيش احساس گردد و اين هوشمندى نه تنها براى موفقيت سازمان ها لازم است. بلكه براى بقاى آن ها يك نياز حياتي است . در اين بخش به صورت مختصر مفاهيم و موضوع هوش كسب و كار تشريح مي شود. هوش كسب و كار (هوش تجاری) به يك فلسفه و ابزار مديريتي اشاره دارد كه به سازمان ها در مديريت و پالايش اطلاعات ، به منظور اخذ تصميمات اثربخش كمك مي كند (قوشال و همكاران ١٩٩٨ ،). 

اصطلاح هوش كسب و كار مي تواند در اشاره به اين موارد به كار گرفته شود  (لونكويست و همكاران٢٠٠٠،). اطلاعات و دانش مربوط به سازمان كه محيط كسب و كار ، خود سازمان و وضعيت بازار ، مشتريان، رقبا و ملاحظات اقتصادى را تشريح مي كند.يك فرايند سيستمي و سازمان يافته كه توسط آن سازمان ها اطلاعات را در جهت تصميم گيرى در فعاليت هاى كسب و كار ، از منابع دروني و بيروني كسب، تحليل و توزيع مي كنند. هدف هوش كسب و كار تجارى كمك به كنترل منابع و جريان اطلاعات كسب و كار است. در درون و پيرامون سازمان وجود دارند. هوش كسب و كار در قرن اطلاعات با شناسايي و پردازش داده ها و اطلاعات انبوه و متفاوت به دانش و هوشمندى ناب مورد نياز مديريت ، كمك بزرگي به سازمان ها مي كند. هوش كسب و كار ، اطلاعات كسب و كا ر را به موقع و به صورت مناسب براى استفاده ارائه مى دهد. توانايي استدلال و فهم معاني پنهان در اطلاعات كسب و كار را تامين مي كند (آزوف و همكاران٢٠٠٤،). 

كاربرد اصلي هوش كسب و كار ، در كمك به تصميم گيرى در سازمان است. لذا استفاده از داده هاى باساختار و بدون ساختا رسيستم هاى سازماني، مبناى هوش كسب و كار در سازمان به حساب مي آيد (باراس و كيمپر٢٠٠٨،).  

در ادبيات موضوع هوش كسب و كار به اين نكته اشاره شده است. مزاياى بيشترى مي توان از استفاده هوش كسب و كار در سيستم هاى سازماني كسب كرد(اسداﷲ پور ١٣٩٤ ،). 

اين در حالي است كه معدودى از سازمان ها معيارها و شاخص هاى اندازه گيرى هوش كسب و كار در سازمان را دارند(باراس و كيمپر٢٠٠٨). 

ادبيات موضوع هوش كسب و كار به اين نكته اشاره شده است. مي توان از استفاده هوش كسب و كار در سيستم هاى سازماني مزاياى بيشترى كسب نمود(اسداﷲ پور ١٣٩٤ ،). اين در حالي است كه معدودى از سازمان ها داراى معيارها و شاخص هاى اندازه گيرى هوش كسب و كار (هوش تجاری) در سازمان خود و سيستم هاى سازماني خود هستند(اسداﷲ پور ١٣٩٤ ،).

هوش تجاری

ضرورت استفاده از هوش تجاری در سازمان ها  

همانطور كه از تعاريف متعدد استنباط مي شود، هوش تجارى، در قالب هر تعريفي، به دنبال افزايش سودآورى سازمان با استفاده از اتخاذ تصميمات هوشمند و دقيق است. به طور اعم مي توان اهداف زير را براى اين رويكرد نوين عنوان كرد

  • تعيين گرايشهاى تجارى شركتها موجب مي شود تا سازمان بدون اتلاف وقت و هزينه وانرژى در ساير مسيرها به دنبال اهداف كلان و اساسي خود متمركز شود  (كاظمي و همكاران، ١٣٨٧). 
  • تحليل عميق بازار و مشتريان
  • پيش بيني بازار كه مي تواند قبل از اينكه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند، منافع جديد به وجود آمده در بازار را عايد سازمان كند
  • بالابردن سطح رضايتمندى مشتريان كه مي تواند موجبات استمرار كسب و كار باشد. چون از دست دادن اين اعتماد و رضايتمندى مراتبي را براى بنگاه به همراه خواهد داشت
  • شناسايي مشتريان دائمي كه وفادارند. مي توان با پيگيرى رفتار آنان، جهت گيرى هاى كلان و راهبردى را انجام داد
  • تقسيم بندى مشتريان و متعاقباً ايجاد تنوع در روش برخورد با هرگروه از مشتريان (بانان  ٢٠٠٩ ، : ١٣٧).  
  • افزايش كارايي سازمان در امور داخلي و شفاف سازى رويه فرآيندهاي كليدى
  • استاندارد سازى و ايجاد سازگارى بين ساختارهاى سازمان
  • تسهيل در تصميم گيرى كه جزء اهداف اساسي هوش تجاری محسوب مي شود
  • تشخيص زود هنگام خطرات قبل از اينكه سازمان را به مخاطرات جدى بكشاند و شناسايي فرصت هاى كسب و كار قبل از اينكه رقبا آن را تصاحب كنند (حسن زاده و همكاران، ١٣٨٩ : ١٦٥). 

اهداف زيرساختي هوش تجاری

آنچه مسلم است اين است كه تمام سيستم هاى استفاده شده در سازمان ها  هر كدام دلايلي به وجود آمده. براى رسيدن به اهدافي طراحي شده اند. سيستم هاى هوشمندى كسب و كار  نيز از اين قاعده مستثني نبوده اند. با اهداف خاصي به وجود امده اند . برخي اهداف مهم زيرساختي هوش تجاری در سازمان مربوط به  ايجاد يك بستر ، چارچوب با معمارى با ثبات ، قابل گسترش ، تعامل پذير و منعطف است. امكان بكارگيرى  فناورى هاى نوين تجارى را در سازمان فراهم مي كنند. با توجه به موارد فوق ، مي توان گفت كه احساس نياز  به وجود يك سيستم هوش تجاری براى اولين بار در سطوح بالاى مديريتي احساس مي شود و از بخش هاى بالاى سازماني به بخش هاى زيرين منتقل مي شود. مهمترين عملكرد يك مدير تصميم گيرى است. فرايند تصميم گيرى مي تواند به سه بخش كلي تقسيم شود : 

  • دسترسي، جمع آورى و پالايش داده و اطلاعات مورد نياز  
  • پردازش، تحليل و نتيجه گيرى بر اساس دانش.
  • اعمال نتيجه و نظارت بر پيامدهاى اجراى آن (اولسزاك و زيمبا ٢٠٠٤ ،). 

در هر يك از موارد فوق ، سازمان هاى قديمي كه از هوش تجاری استفاده نمي كنند، داراى مشكلاتي هستند كه  اغلب به دليل حجيم بودن داده ها ، پيچيدگي تحليل ها  با كمك به حل مشكلات فوق، بدليل ساختارى كه در سازمان اعمال مي كند ،فرصت هاى جديد را براى سازمان بوجود مي آورد (اسداﷲ پور ١٣٩٤ ،). 

Iran-and-Artificial-Intelligence

عوامل موثر بر هوش تجاری سازمان 

همانطور كه يك رويكرد سيستمي دقيق و به روز مانند هوش تجاری مي تواند بر كارايي و عملكرد سازمان تاثيرات زيادى بگذارد، بسيارى از عوامل نيز بر ميزان كارايي هوش تجارى سازمان تاثير گذارند، از جمله اين عوامل مي توان به مشتريان، رقبا، شركا تجارى، محيط اقتصادى و كاركنان داخلي اشاره كرد. با توجه به اين نكته كه هيچ كسب و كارى بدون مشترى معنا ندارد، پايش رفتار مشتريان و مخصوصا شناسايي آنان از حيث دائمي يا موقتي بودن مي تواند در پيش بيني ميزان دقيق عرضه و تنظيم ميزان تقاضا بسيار كارآمد واقع شود. بنابراين تكنيك هاي سيستم هاى حمايت تصميم گيري هوشمند و مديريت ارتباط با مشترى كه در متن معمارى هوش تجاری نهفته است. مي توانند روند حركت سازمان را با عقايد و علايق مشتريان همگام كنند. نداشتن اطلاعات كافي در رابطه با مشتريان مانند اينكه: مشتريان واقعي چه كساني هستند؟ اين مشتريان چه كالاهايي و در چه زماني مي خرند؟ چگونه مي توان الگوهاى خريد مشترى را استخراج كرد؟ چگونه مي توان ميزان وفادارى مشترى را بالا برد؟، معضلات فراواني را در اجراى چنين رويكردهاى نويني به بار خواهد آورد(گلستاني، ١٣٨٦). 

با توجه به اين منطق كه اگر به هر تحليلگرى در قالب سيستم يا سازمان، اطلاعات ناقص يا اشتباه وارد شود، خروجي آن هرگز قابل ارزيابي مطلوب نخواهد بود و اگر بهترين ساز و كارها در اختيار افراد نامناسب قرار گيرد. مطمئنا ضمن كاهش عمر مفيد كارى آنها، كارايي قابل توجهي هم نخواهند داشت. پس با توجه به آثار هوش تجارى در سازمان بايد بر تاثيرات عوامل متعدد داخلي و خارجي سازمان بر هوش تجارى مطالعه كرد تا سازمان باوجود صرف هزينه و زمان هنگفت براى ايجاد تغييرات كلي، در خروجي دچار خسارات جبران ناپذیری نشود. چرا كه تصميمات اساسي و استراتژيك در سازمان ها با بهبود قسمتي از آن بسيار متفاوت است. اين تصميمات استراتژيك روند تفكر و حركت سازمان را به كل تغيير ميدهند و در صورت شكست، رجوع به نقطه اول و اصلاح اشتباهات يا تغيير جديد امكان پذير نيست. زيرا تغيير فرهنگ سازماني و نگرش افراد مستلزم برداشتن گام هاي طولاني مدت و برنامه ريزى شده است. بنابراين كم تخمين زدن تاثيرات عوامل به نظر كوچك مي تواند پايان يك راه اميدوار كننده و روشن را تيره و تار كند. ممكن است سازمانها در مواردى مشابه باشند. ولي هرگز دقيقا عملكرد يكساني نداشته باشند و حتي اگر عملكردشان نيز بسيار به هم مشابه باشد. محيط فعاليت متفاوت يا خاص باشد و با توجه به ساير موارد بايد اينگونه معماري هاي بنيادين را طبق زيرساختها و ويژگيهاي سازمان، طراحي، برنامه ريزي و پياده سازى كرد (گلستاني، ١٣٨٦). 

سيستم هاى اطلاعات و هوش تجارى 

براى اينكه سازمانها قادر به واكنش سريع در برابر تغييرات بازار باشند نياز به سيستمهاى اطلاعات مديريتي دارند كه بتواند از سازمان و محيط آن تحليلهاى علت و معلولي مختلف را انجام دهند. سيستمهاى هوش تجارى كه جزء پيچيده ترين سيستمهاى اطلاعاتي موجود مي باشند. ابزارى را فراهم مي كنند كه بر اطلاعات اساس آن نيازهاى اطلاعاتي سازمان به شكل مناسبي پاسخ داده شود BI تجارى را به صورت روز آمد. قابل اطمينان و كافي عرضه مي كند و توانايي استدلال و درك مفاهيم نهفته در اطلاعات تجارى را از طريق فرايند كشف و تجزيه و تحليل اطلاعات امكان پذير مي سازد (آزوف و چارلزورث٢٠٠٤،). چنين سيستم هايي، اطلاعاتي را ارائه مي دهند كه ممكن است به عنوان پايه اى براى ايجاد و تغييرات اساسي در يك شركت خاص به كار روند . از جمله مي توان به برقرارى زمينه هاى جديدى براى همكارى، كسب مشتريان جديد، شناسايي بازارهاى جديد و ارائه محصولا ت جديد براى مشتريان اشاره كرد كه همگي بيانگر ارزش و اهميت رويكرد جديد هوش تجارى است . حال حاضر كاربرد BI  هنوز در مراحل آغازين است با اين وجود بر اساس نظر وانگ در  و اغلب تشكيلات اقتصادى از درك موثر آن عاجز هستند (وانگ، ٢٠٠٥). 

سازمان ها از طلوع عصر سرمايه دارى، اطلاعات مربوط به رقبايشان را گرد آورى مي كردند. امروزه نيز از نظر بسيارى از صاحبنظران انقلاب واقعي در عرصه كسب و كار در تلاشهايي نهفته است. فعاليتهاى اطلاعاتي را موقعيت يابي مي كند (گيلارد ١٩٨٦ ،) براى اينكه سازمانها قادر به واكنش سريع در برابر تغييرات بازار باشند نياز به سيستمهاى اطلاعات مديريتي دارند كه بتواند از سازمان و محيط آن تحليل هاى علت و معلولي مختلف را انجام دهند. سيستمهاى هوش تجارى كه جزء پيچيده ترين سيستمهاى اطلاعاتي موجود مي باشند ابزارى را فراهم مي كنند. بر اطلاعات BI اساس آن نيازهاى اطلاعاتي سازمان به شكل مناسبي پاسخ داده شود تجارى را به صورت روز آمد. قابل اطمينان و كافي عرضه مي كند و توانايي استدلال و درك مفاهيم نهفته در اطلاعات تجارى را از طريق فرايند كشف و تجزيه و تحليل اطلاعات امكان پذير مي سازد (آزوف و چارلزورث٢٠٠٤،). چنين سيستم هايي، اطلاعاتي را ارائه مي دهند كه ممكن است به عنوان پايه اى براى ايجاد و تغييرات اساسي در يك شركت خاص به كار روند. از جمله مي توان به برقرارى زمينه هاى جديدى براى همكارى، كسب مشتريان جديد، شناسايي بازارهاى جديد و ارائه محصولات جديد براى مشتريان اشاره كرد كه همگي بيانگر ارزش و اهميت رويكرد جديد هوش تجارى است. با اين وجود بر اساس هنوز در مراحل آغازين است و اغلب BI  نظر وانگ در حال حاضر كاربرد تشكيلات اقتصادى از درك موثر آن عاجز هستند (وانگ، ٢٠٠٥). 

اثربخشي هوش تجارى  

 هوش تجارى به فرايند تبديل داده هاى خام به اطلاعات تجارى و مديريتي اطلاق مي گردد. به تصميم گيرندگان سازمان كمك مي كند تا تصميمات خود را بهتر و سريعتر گرفته و بر اساس اطلاعات صحيح، عمل نمايند. (كوهن، ٢٠٠٩) داده ها با ورود به سيستم هوش تجارى ، مورد پردازش قرار گرفته و تبديل به دانش مي شوند. سپس دانش به دست آمده مورد تحليل قرار گرفته و از نتايج تحليلي آن ، مديران در تصميم گيرى خود بهره گرفته. اقداماتي را جهت بهبود عملكرد سازمان انجام مي دهند (راكارت، ١٩٩٨) 

اثربخشي سيستم هوش تجارى نشان مي دهد كه اين سيستم به اهداف مورد نظر خود دست يافته و نيازهاي اطلاعاتي سازمان را برآورده مي كند. اثربخشي هوش تجارى حاصل مقايسه نتايج حاصل شده با اهداف از پيش تعيين شده هوش تجارى در سازمان است (سينگ، ٢٠٠٩) . 

چنانچه در بستر BI شركتها از استانداردها و برنامه هاى كاربردى، راهبردى، عملياتي و تحليلي ، نيز استفاده شود. هوشمندى در اين كسب و كار اثربخش خواهد بود. زماني هوشمندى نقش اهرمي را در كسب و كار به عهده مي گيرد كه عملكرد به دقت ارزيابي شود و فرهنگ سازى در بين كاربران آغاز شده باشد (بونينگ و همكاران،٧٠٠٢) .

images (4)

نتيجه گيرى 

امروزه سازمان ها بايد بپذيرند كه فلسفه حياتشان تغيير كرده است. با اطمينان كامل مي توان ادعا كرد كه استفاده از راه حل هوش تجارى (كسب و كار) مي تواند قدرت رقابت پذيرى يك سازمان را افزايش دهد و از ديگر سازمان ها متمايز نمايد. اين راه حل اين امكان را به سازمانها مي دهد تا با بكارگيرى اطلاعات موجود از مزاياى رقابتي و پيشرو بودن بهره بردارى نمايند و درك بهترى از تقاضاها و نيازمندى هاى مشتريان و مديريت ارتباط با آنان را ميسر مي سازد و سازمان ها ميتوانند تغييرات مثبت يا منفي را كنترل نمايند. امروزه اهميت سرمايه هاى مبتني بر دانش با توجه چالش هاى مديريتي جديد افزايش يافته است. اين امر منجر به پديدار شدن ابزارها و مفاهيم مديريتي جديد مانند هوش تجارى شده است. اين مفاهيم جهت توسعه عملكرد سازمان ها مدنظر قرار گرفته مي شود و در سازمان بايد به آنها توجه ويژه اى شود. 

شما صاحبان مشاغل و کسب و کار ها می توانید از این قسمت آگهی های فروش و تبلیغات خود را در سایت جاب جاب به ثبت برسانید و از این قسمت آگهی های فروش و تبلیغات دیگران را مشاهده نمایند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  1. נערות ליווי
    נערות ליווי 25 فروردین 1401 پاسخ

    I was extremely pleased to discover this page. I want to to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely appreciated every part of it and I have you bookmarked to look at new information on your web site.

  2. דירות דיסקרטיות בקריות והצפון
    דירות דיסקרטיות בקריות והצפון 28 مرداد 1401 پاسخ

    I was very pleased to uncover this site. I wanted to thank you for ones time for this particularly wonderful read!! I definitely liked every bit of it and I have you bookmarked to see new stuff on your blog.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *