دانلود اپلیکیشن جاب جاب از بازار

حمایت از حقوق کاربران در اینترنت

حمایت از حقوق کاربران در اینترنت

پیش نویس طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردي فضاي مجازي

با سلام و احترام خدمت همه شما دوستان گرامی در این مقاله قصد دارم به بررسی طرح قانون حمایت از اینترنت که در تاریخ 26 تیرماه سال 1400 به مجلس ارائه شده بپردازم.

در این مقاله متن کامل این طرح که مربوط به تاریخ 26 ام تیر ماه است . قرارداده شده است. حمایت از حقوق کاربران در اینترنت!

توضیحاتی لا به لای بندهای این قرارداد که به صورت نقل قول اضافه شده است. در حکم توضیحات اضافه برای درک راحت تر موضوع است و جزو مفاد این طرح نمیباشد.

منظور از نقل قول عباراتی است که این چنین میان متن نمایش داده شده است.

برای هر کسی که این متن رو میبینه واجبه که این مقاله را تا انتها مطالعه کند. به دلیل این که این قانون برای حمایت از حقوق کاربران در اینترنت نوشته شده است! حداقل بهتر است با خبر باشیم که قراره به چه صورت حمایت بشیم :))

این طرح در 6 فصل و 37 ماده که هر کدام بند های متعدد و البته تبصره‌های متعدد هم دارن خلاصه شده است.

قبل از شرح کامل طرح این مورد رو اشاره میکنم که این طرح به جدا از چندین و چند تبصره‌ایی که در آن قرار گرفته و بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های فناوری کشور و با توجه نکردن به سابقه این چنین طرح‌های بنیادی (مثل عاقبت طرح هدف‌مند سازی یارانه ها و طرح کارت سوخت) میتواند طرح خوب و بسیار مفید فایده‌ای برای کشور عزیزمان باشد. و باید خیلی سریع تر از این به آن توجه می‌شد. و واقعا حمایت از حقوق کاربران در اینترنت اتفاق می‌افتاد

به هر حال چه قبول کنیم یا نه خلا های قانونی در نظام اینترنتی ایران مشکلات متعددی برای کاربران ایجاد کرده است. و سودجویان از این خلا‌های قانونی سو استفاده کردند.

متن طرح:

ﻓﺼﻞ اول. ﻛﻠﻴﺎت

حمایت از حقوق کاربران در اینترنت !

ﻣﺎده ١- اﺻﻄﻼﺣﺎت و ﻋﺒﺎرات ﺑﻪﻛﺎررﻓﺘﻪ در اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن داراى ﻣﻌﺎﻧﻲ زﻳﺮ اﺳﺖ:

 

اﻟﻒ) ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى: ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺼﻮب ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى (ﻣﺼﺮح در ﺑﻨﺪ ٤-٤ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺟﻠﺴﻪ ٣٥ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﺎ ﻧﺎم ﺳﻨﺪ ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻟﺰاﻣﺎت ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت)، ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ اﻃﻼق ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞاﺟﺘﻨﺎب از ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى و ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه و داراى ﺟﻨﺒﻪ راﻫﺒﺮدى ﻳﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ داﺧﻠﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در سال 1395 در 14 صفحه نوشته شده است. که صول حاکم بر طراحی شبکه ملی اطلاعات در این بخش، تعریف و الزامات مصوب در شش محور (۱) زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، (۲) استقلال، (۳) مدیریت، (۴) خدمات، (۵) سالم سازی و امنیت و (۶) تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، تبیین و در قالب اصول حاکم بر طراحی شبکه بیان شده اند.

اﻟﻒ-١- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ: ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻛﻪ ﺑﻴﺶ از ﭘﻨﺠﺎه درﺻﺪ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ آن ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ اﺷﺨﺎص اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻮده و ﻣﻴﺰﺑﺎﻧﻲ ﻛﺎرﺑﺮان داﺧﻠﻲدر آن ﺻﺮﻓﺎً در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آن در ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺟﻤﻬﻮرى اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﺑﺎﺷﺪ.

اﻟﻒ-٢- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ: ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻛﻪ داﺧﻠﻲ ﻧﻴﺴﺖ.

اﻟﻒ-٣- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺛﺮﮔﺬار: ﺧﺪﻣﺘﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺛﺮﮔﺬار ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﺷﺮاﻳﻂ زﻳﺮ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ:

١- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻛﻪ ﻣﺘﻮﺳﻂ داده ﻣﺼﺮﻓﻲ ﻳﺎ ﭘﻬﻨﺎى ﺑﺎﻧﺪ ﻳﻚﻣﺎﻫﻪ آن ﺑﻴﺶ از ٥ درﺻﺪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺣﺠﻢ ﭘﻬﻨﺎى ﺑﺎﻧﺪ ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

٢- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ ﻛﻪ ﻣﺘﻮﺳﻂ داده ﻣﺼﺮﻓﻲ ﻳﺎ ﭘﻬﻨﺎى ﺑﺎﻧﺪ ﻳﻚﻣﺎﻫﻪ آن ﺑﻴﺶ از ٥ درﺻﺪ از ﺣﺪاﻗﻞ ﺣﺠﻢ ﭘﻬﻨﺎى ﺑﺎﻧﺪ ﻣﺼﺮﻓﻲ داﺧﻠﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

٣- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮى ﺑﻴﺶ از ١درﺻﺪ از ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻛﺎرﺑﺮان داﺧﻞ ﻛﺸﻮر؛

٤- ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮارد ﺗﻌﻴﻴﻦﺷﺪه از ﺳﻮى ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺼﺮح در ﺑﻨﺪ ٣ ﻣﺎده ٤ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن.

ﺑﺎزارﻫﺎى داراى وﺿﻌﻴﺖ اﻧﺤﺼﺎرى، ﻣﺴﻠﻂ و رﻗﺎﺑﺘﻲ در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى در اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮارد ﻣﻨﺪرج در ﺑﻨﺪ ٤-٤ ﺳﻨﺪ ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻟﺰاﻣﺎت ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺼﻮب ﺟﻠﺴﻪ ٣٥ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى و ﻣﻮارد ﻣﻨﺪرج در ﺳﻨﺪ ﻃﺮح ﻛﻼن و ﻣﻌﻤﺎرى ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺼﻮب ﺟﻠﺴﻪ ٦٦ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺧﺪﻣﺎت ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ. اﻫﻢ ﻣﺼﺎدﻳﻖ آﻧﻬﺎ ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از: «ﭘﻴﺎمرﺳﺎن و ﺷﺒﻜﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ»، «زﻳﺴﺖﺑﻮم ﺟﻮﻳﺸﮕﺮ»، «ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻌﺘﺒﺮ»، «ﺧﺪﻣﺎت ﻧﺎم و ﻧﺸﺎنﮔﺬارى»، «ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻣﻜﺎﻧﻲ و ﻧﻘﺸﻪ»، «ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻴﺰﺑﺎﻧﻲ داده

از هر دسته 1 مثال میزنم که برای شما قابل درک تر باشه «ﭘﻴﺎمرﺳﺎن و ﺷﺒﻜﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ: این که نیاز به مثال ندارد» «زﻳﺴﺖﺑﻮم ﺟﻮﻳﺸﮕﺮ مثل سایت جاکو یا جاجیگا » «ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻌﺘﺒﺮ مثل سایت های شرکتی، اکثر کسب و کار ها در این دسته قراردارند» «ﺧﺪﻣﺎت ﻧﺎم و ﻧﺸﺎنﮔﺬارى مثل خدمات ثبت برند و شرکت» «ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻣﻜﺎﻧﻲ و ﻧﻘﺸﻪ مثل اسنپ و آچاره» «ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻴﺰﺑﺎﻧﻲ داده. مثل هاست ایران و میهن وب هاست».

ﺗﺒﺼﺮه ٢- ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى در ﺧﺼﻮص ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺒﻨﺎى اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

من چیزی از این تعریف پیدا نکردم. ولی تمام گروه های شغلی رو در این چند مورد جا دادهشده است

ب- درﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى: ﺳﺎﻣﺎﻧﻪاى ﻛﻪ ﺑﻪﻣﻮﺟﺐ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺛﺒﺖ و ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻫﻮﻳﺖ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى راهاﻧﺪازى ﻣﻲﺷﻮد و در اﻳﻦ ﻃﺮح ﺑﻪاﺧﺘﺼﺎر درﮔﺎه ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد.

پ- ﮔﺬرﮔﺎه اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى: ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺎط اﺗﺼﺎل ﺷﺒﻜﻪ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺧﺎرج از ﻛﺸﻮر ﺑﻪ داﺧﻞ و ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ ﻛﻪ از ﻃﺮﻳﻖ آنﻫﺎ دﺳﺘﺮﺳﻲ اﻧﺠﺎمﺷﺪه و ﺗﺒﺎدل داده ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ.

ت- دﺳﺘﮕﺎه اﺟﺮاﻳﻲ: ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٥) ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﻛﺸﻮرى، (١) ﻗﺎﻧﻮن اﺣﻜﺎم داﺋﻤﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎى ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﺎده (٢٩) ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺞﺳﺎﻟﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﺴﺘﺜﻨﻴﺎت آن ﻣﺎده.

ث- ﺷﻮرا: ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى.

 

ﻣﺎده ٢- ﻛﻠﻴﻪ ﻣﻮارد ذﻳﻞ ﻣﺸﻤﻮل ﻣﻔﺎد اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﺴﺘﻨﺪ:

اﻟﻒ- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ اراﺋﻪﺷﺪه ﺑﺮ ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت.

ب- اﺗﺒﺎع اﻳﺮاﻧﻲ اراﺋﻪدﻫﻨﺪه ﻳﺎ ﻛﺎرﺑﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت در داﺧﻞ ﻳﺎ ﺧﺎرج از ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت.

پ- ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اراﺋﻪ ﻳﺎ ﻛﺎرﺑﺮى ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ اﻳﺮان، اﻋﻢ از داﺧﻞ ﻳﺎ ﺧﺎرج از ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت. ﺗﺒﺼﺮه- ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اراﺋﻪ ﻳﺎ ﻛﺎرﺑﺮى ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺸﺘﺮك در ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﺸﻤﻮل ﺗﻮاﻓﻖﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻳﺎ ﻣﻌﺎﻫﺪهﻫﺎى ﻓﺮاﻣﻠﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه از ﺳﻮى اﻳﺮان ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ اﺻﻮل ٧٧ و ١٢٥ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

به زبان ساده تر همه مشمول این قانون هستند به جز افراد از دنیا رفته و افراد به دنیا نیامده.

حمایت از حقوق کاربران در اینترنت !

ﻓﺼﻞ دوم: ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮى

 

ﻣﺎده ٣- ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻋﺎﻟﻲ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ﻛﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺟﻠﺴﻪ ﻫﺸﺘﻢ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى اﻳﺠﺎد ﮔﺮدﻳﺪه، ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر اﺟﺮاى ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺷﻮراى ﻣﺬﻛﻮر و ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﻛﻴﺐ زﻳﺮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻨﺎﺧﺘﻪﺷﺪه و در اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ ﺟﻬﺖ رﻋﺎﻳﺖ اﺧﺘﺼﺎر ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد.

١- ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى (رﺋﻴﺲ ﻣﺮﻛﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان رﺋﻴﺲ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن)

٢- دادﺳﺘﺎﻧﻲ ﻛﻞ ﻛﺸﻮر

٣- ﺳﺘﺎد ﻛﻞ ﻧﻴﺮوﻫﺎى ﻣﺴﻠﺢ

٤- وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت

٥- وزارت اﻃﻼﻋﺎت

٦- وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻲ

٧- وزارت ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪن و ﺗﺠﺎرت

٨- ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻋﻠﻤﻲ و ﻓﻨﺎورى رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮرى

٩- وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدى و داراﻳﻲ

١٠- ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻏﻴﺮﻋﺎﻣﻞ

١١- ﺳﭙﺎه ﭘﺎﺳﺪاران اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ

١٢- ﻧﻴﺮوى اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ

١٣- ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎ

١٤- ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت اﺳﻼﻣﻲ

١٥- ﺳﻪ ﻧﻔﺮ اﻋﻀﺎى ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻮرا.

١٦- ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه از ﻧﻈﺎم ﺻﻨﻔﻲ راﻳﺎﻧﻪاى

١٨- ﻳﻚ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراى اﺳﻼﻣﻲ ﻋﻀﻮ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻀﻮ ﻧﺎﻇﺮ

١٩- ﻳﻚ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراى اﺳﻼﻣﻲ ﻋﻀﻮ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺻﻨﺎﻳﻊ و ﻣﻌﺎدن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻀﻮ ﻧﺎﻇﺮ

٢٠- ﻳﻚ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراى اﺳﻼﻣﻲ ﻋﻀﻮ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻠﻲ و ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻀﻮ ﻧﺎﻇﺮ در زﻣﺎن ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺑﻨﺪ ٢١ ﻣﺎده ٤

ﺗﺒﺼﺮه – ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺗﺨﺼﺼﻲ و ﻣﺮﺗﺒﻂ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى ردﻳﻒ ٢ﺗﺎ١٤ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن ﺗﺎم اﻻﺧﺘﻴﺎر و داراى ﺣﻖ راى دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎى ﻣﺰﺑﻮر ﻫﺴﺘﻨﺪ. دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻣﺰﺑﻮر ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﻇﺮف ﻣﺪت ﻳﻚ ﻣﺎه ﺑﻌﺪ از ﻻزم اﻻﺟﺮا ﺷﺪن اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﺧﻮد را ﺑﻪ رﺋﻴﺲ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

در ادامه آمده است که کمسیون با حداکثر اعضا قابل برگزاری است، یا اگر افرادی غایب بودن رییس کمیسیون باید جلسه را برگزار کند یا حتی اگر رییس کمیسیون از شزوع جلسه امتنا کرد دادستانی کل کشور موظف است که ریاست جلسه را بر عهده بگیرد و جلسه را شروع نماید و مصوبات با رای حداکثر حاضرین قابل تایید است. نکته دیگه این است که محور جلسات را رئیس مشخص میکند مگر این که 9 نفر از اعضا اصرار داشته باشند که بر سر موضوع دیگری جلسه تشکیل شود.

ﻣﺎده ٤- وﻇﺎﻳﻒ و اﺧﺘﻴﺎرات ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از:

١- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺛﺒﺖ در درﮔﺎه و ﺻﺪور، ﺗﻤﺪﻳﺪ، ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺪت اﻋﺘﺒﺎر، ﺗﻌﻠﻴﻖ ﻳﺎ ﻟﻐﻮ ﻣﺠﻮز ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى و ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن؛

٢- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ، ﺷﺮاﻳﻂ، و ﺻﻼﺣﻴﺖﻫﺎى ﻓﻨﻲ، ﺗﺨﺼﺼﻲ، ﺣﺮﻓﻪاى و اﻣﻨﻴﺘﻲ از ﻣﺮاﺟﻊ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ؛

٣- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺟﺰء ٤ ﺑﻨﺪ اﻟﻒ-٤ ﻣﺎده ١ ﻫﻤﻴﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎى وﻳﮋﮔﻲﻫﺎى ﻛﺎرﺑﺮى، ﻣﻴﺰان رﺷﺪ ﻋﻀﻮﻳﺖ ﻛﺎرﺑﺮان، ﺗﻌﺪاد و ﻣﻴﺰان ﺑﺎرﮔﻴﺮى (داﻧﻠﻮد) و ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ ﻧﺼﺐ، ﻧﻮع ﺧﺪﻣﺖ و ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﻴﻚ اﻳﺠﺎدﺷﺪه و ﻧﻈﺎﻳﺮ آن؛

٤- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ (در ﺳﻄﻮح ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ) ﺑﺎزارﻫﺎى داراى وﺿﻌﻴﺖ اﻧﺤﺼﺎرى، ﻣﺴﻠﻂ و رﻗﺎﺑﺘﻲ در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد آن ﺑﻪ ﺷﻮراى رﻗﺎﺑﺖ در اﺟﺮاى ﻗﺎﻧﻮن اﺟﺮاى ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎى ﻛﻠﻲ اﺻﻞ (٤٤) ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ؛

٥- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﻗﻴﻤﺖﮔﺬارى و ﺗﻌﺮﻓﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت؛

٦- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎى ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت؛

٧- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ زﻳﺴﺖﺑﻮم ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻌﺘﺒﺮ و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﺣﺮاز ﻫﻮﻳﺖ در ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى؛

یعنی اگر میخوای جایی رو شب بمونید و اگر آقا و خانم هستید حتما مدارک محرمیت باید ارائه شود.حمایت از حقوق کاربران در اینترنت

٨- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺻﻴﺎﻧﺖ از ﺣﺮﻳﻢ ﻏﻴﺮﻋﻤﻮﻣﻲ و اﻃﻼﻋﺎت ﺧﺼﻮﺻﻲ و ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻬﺮهﺑﺮداران ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى،ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻲ و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت؛

٩- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺣﻘﻮق ﻛﺎرﺑﺮان، ﺳﻮاد ﻛﺎرﺑﺮى، اﻃﻼعرﺳﺎﻧﻲ، ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت و ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻓﻜﺮى در ﭼﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻛﺸﻮر؛

١٠- ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ درﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى و ﺳﺎﻳﺮ درﮔﺎهﻫﺎى ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﻲ، ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﻛﺎرﺑﺮدى ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى؛

١١- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﺑﺎﻧﻜﻲ و دوﻟﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ در ﺑﺴﺘﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ؛

١٢- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى ﺷﺨﺼﻲ، ﺗﺠﺎرى ﻳﺎ دوﻟﺘﻲ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى و ﻧﺤﻮه اراﺋﻪ آنﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﺳﻜﻮﻳﻲ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ آن؛

١٣- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮى ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎى ﻧﺮماﻓﺰارى ﺧﺎرﺟﻲ ﻣﻮردﻧﻴﺎز ﺑﺮاى اﻳﺠﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪى ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ؛

یعنی استفاده از ابزارهایی مثل ویوا ویدیو ، گوگل مپ و … نیازمند رعایت یکسری موارد خوتهد بود

١٤- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ و ﺑﻮﻣﻲ؛

١٥- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺣﻘﻮق ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﻧﻬﺎد ﺧﺎﻧﻮاده در ﻛﺎرﺑﺮى ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﻲ، ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﻛﺎرﺑﺮدى ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى؛

١٦- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ رﺻﺪ، ﭘﺎﻳﺶ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﻲ، ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ آن؛

١٧- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﻋﺮﺿﻪ و اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎى دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﺪون ﭘﺎﻻﻳﺶ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻴﻠﺘﺮﺷﻜﻦ و vpn)؛

١٨- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺗﺨﻠﻔﺎت و ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎى ﻣﻘﺮراﺗﻲ آنﻫﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﻔﺎد ﻓﺼﻞ ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎى اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن؛

١٩- ﮔﺰارش ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ ﻣﺤﺎﻛﻢ ذىﺻﻼح ﻗﻀﺎﻳﻲ و اراﺋﻪ ﻧﻈﺮ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ در ﺻﻮرت ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ؛

٢٠- اراﺋﻪ ﮔﺰارش دورهاى ﻳﺎ ﻣﻮردى وﺿﻌﻴﺖ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﻛﺸﻮر در ﺑﺨﺶ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺑﻪ ﺷﻮرا و ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراى اﺳﻼﻣﻲ و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺮاﺟﻊ ذىرﺑﻂ؛

٢١- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﻫﻤﻜﺎرىﻫﺎى ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪﺟﺎﻧﺒﻪ در ﺣﻮزه ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى؛

٢٢- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٧١) ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﻛﺸﻮرى و ﻫﻢﻃﺮازﻫﺎى آنﻫﺎ، در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز؛

٢٣- ﺗﻬﻴﻪ و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮاﺑﻂ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز؛

یعنی تبلیغات در اینستاگرام، فیسبوک، تویتر، لینکدین، تلگرام، واتساپ برای شما دردسر ساز خواهد شد. چون در ادامه روند مجوز گرفتن خدمات پایه کاربردی خارجی بسیار سخت خواهد بود و عملا امری محال است.

ﻣﺎده ٥- ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺣﺴﻦ اﺟﺮاى ﻣﻔﺎد ﻣﺎده (٤) ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن داراى وﻇﺎﻳﻒ و اﺧﺘﻴﺎرات ذﻳﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:

اﻟﻒ- ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﺑﺮاى اﻧﺠﺎم وﻇﺎﻳﻒ ﺧﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ راﺳﺎ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺷﻮرا ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻳﺠﺎد ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮان ﺑﺨﺸﻲ اﻗﺪام ﻛﻨﺪ.

ب- ﺟﻠﺴﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺎ ﺣﻀﻮر اﻛﺜﺮﻳﺖ اﻋﻀﺎء رﺳﻤﻴﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت آن ﺑﺎ رأى اﻛﺜﺮﻳﺖ ﺣﺎﺿﺮان ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﻲرﺳﺪ.

پ- دﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن در ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد و داراى ردﻳﻒ اﻋﺘﺒﺎرى در ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺬﻛﻮر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

بلاخره این همه داستان هزینه داره حمایت از حقوق کاربران در اینترنت

ت- ﺳﺎزﻣﺎن ادارى و اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﺎده ٢٩ ﻗﺎﻧﻮن ﺧﺪﻣﺎت ﻛﺸﻮرى ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺗﺸﻜﻴﻼت ﺗﻔﺼﻴﻠﻲ ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺷﻮارى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى رﺳﻴﺪه اﺳﺖ را ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه اﺑﻼغ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ث- رﺋﻴﺲ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺟﻠﺴﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن را ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﻳﺎ ﺑﺎ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻜﺘﻮب ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ از اﻋﻀﺎء ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﺪ.

ج- ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ رﺋﻴﺲ ﻳﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ از اﻋﻀﺎء، ﻣﻘﺎﻣﺎت ﻳﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن ﺳﺎﻳﺮ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ ﻳﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺧﺒﺮﮔﺎن ذىرﺑﻂ ﺑﺪون ﺣﻖ راى در ﺟﻠﺴﺎت ﺣﻀﻮر ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ.

چ- دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻧﺤﻮه ﺗﺸﻜﻴﻞ و زﻣﺎنﺑﻨﺪى ﺟﻠﺴﺎت ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻔﺎد اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن در ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﻲرﺳﺪ

  • در ﺻﻮرت ﺗﺨﻄﻲ از دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﻳﻲ، ﻏﻴﺒﺖ ﻳﺎ اﻣﺘﻨﺎع رﺋﻴﺲ از ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺟﻠﺴﻪ، دادﺳﺘﺎن ﻛﻞ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺟﻠﺴﻪ اﺳﺖ
  • ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ اﻳﺸﺎن ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد.

ح- ﺗﻌﻴﻴﻦ اوﻟﻮﻳﺖ دﺳﺘﻮر ﺟﻠﺴﺎت ﺑﻪ ﻋﻬﺪه رﺋﻴﺲ اﺳﺖ ﻣﮕﺮ اﻳﻨﻜﻪ ٩ ﻧﻔﺮ از اﻋﻀﺎء اوﻟﻮﻳﺖ دﻳﮕﺮى را ﺗﺸﺨﻴﺺ دﻫﻨﺪ.

خ- ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺎده ١٠ و ١٢ از ﻗﺎﻧﻮن آﻳﻴﻦ دادرﺳﻲ دﻳﻮان ﻋﺪاﻟﺖ ادارى ﻫﺴﺘﻨﺪ.

د- ﺷﻮرا ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﻛﺜﺮﻳﺖ آراء ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺻﻼح ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻇﺮف ﻣﺪت ٢٠ روز اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ. در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻻزماﻻﺟﺮا ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در ﺻﻮرت اﻳﺮاد اﺷﻜﺎل از ﺳﻮى ﺷﻮرا ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ ﻇﺮف ﻣﺪت ١٠ روز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺻﻼح ﻣﺼﻮﺑﻪ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ. در ﻏﻴﺮ اﻳﻨﺼﻮرت ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻠﻐﻲ اﻻﺛﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ذ- ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻐﺎﻳﺮ اﺻﻞ ﭼﻬﺎرم و ﺑﻴﺴﺖ و دوم و ﺑﻴﺴﺖ و ﺳﻮم ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻣﺎده ٦- ﻗﺎﻧﻮن وﻇﺎﻳﻒ و اﺧﺘﻴﺎرات وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺼﻮب ١٣٨٢ ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ اﺻﻼح ﻣﻲﮔﺮدد:

١- ﻣﺎده ٥- ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻣﻜﺎﻧﺎت و ﻧﻴﺮوى اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٧) اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎ اﺧﺘﻴﺎرات و وﻇﺎﻳﻒ ذﻳﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﮔﺮدد:

اﻟﻒ- اﺻﻼح و ﺗﺠﺪﻳﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺨﺶﻫﺎى ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﺸﻮر در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن

ب- ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﻴﺮى از ﺿﺮر و زﻳﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺗﺤﻘﻖ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدى ﻛﺸﻮر، ﺑﺨﺶ ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ، در ﻗﻠﻤﺮو ﺷﺒﻜﻪﻫﺎى ﻏﻴﺮ ﻣﺎدر ﺑﺨﺶ ﻣﺨﺎﺑﺮات، ﺷﺒﻜﻪﻫﺎى ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻣﻮازى ﭘﺴﺘﻲ و ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﻲ ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ اﺻﻞ ﭼﻬﻞ و ﭼﻬﺎرم (٤٤) ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﺟﻤﻬﻮرى اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان و ﺣﺴﺐ ﻣﺠﻮز ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﺟﺎزه ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.

ج- ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺟﺪاول ﺗﻌﺮﻓﻪﻫﺎ و ﻧﺮخﻫﺎى ﻛﻠﻴﻪ ﺧﺪﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﻲ در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن

د- ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﺸﻮر و اﻋﻤﺎل ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺣﺴﻦ اﺟﺮاى آن در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن

ه- ﺻﺪور ﻣﺠﻮز ﻓﺮﻛﺎﻧﺲ و ﺗﻌﻴﻴﻦ و درﻳﺎﻓﺖ ﺣﻖاﻻﻣﺘﻴﺎز ﺻﺪور ﻣﺠﻮز در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن و- ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن در ﺑﺨﺶ ارﺗﺒﺎﻃﺎت رادﻳﻮﺋﻲ و رادﻳﻮ آﻣﺎﺗﻮرى.

 

ﺗﺒﺼﺮه- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻧﺮخﮔﺬارى ﺑﺮ ﻛﻠﻴﻪ ﺧﺪﻣﺎت در ﺑﺨﺶﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى در ﺧﺼﻮص ﺻﺪور ﻣﺠﻮز ﻓﺮﻛﺎﻧﺲ، ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﺳﺖ.

 

٢- ﻣﺎده ٦- ﺑﻨﺪ ه: ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ در اﻣﻮر ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد وزﻳﺮ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن.

ﺗﺒﺼﺮه- آﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﺋﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وﻇﺎﻳﻒ و ﻃﺮز ﻛﺎر ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﻳﺐ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪوﺳﻴﻠﻪ وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻬﻴﻪ و ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٣ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪﻣﻮﻗﻊ اﺟﺮا ﮔﺬارده ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

٣- از ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺮاى اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٤ ﻗﺎﻧﻮن اﻫﺪاف و وﻇﺎﻳﻒ وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻨﺤﻞ ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﺷﺮح وﻇﺎﻳﻒ ﺷﻮراى اﺟﺮاﻳﻲ ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻴﺴﺖ و ﻫﺸﺘﻢ ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﭘﺲ از ﺗﺎﺋﻴﺪ ﺷﻮرا اﻋﺘﺒﺎر دارد.

٤- ﻣﻨﻈﻮر از «ﻣﺮﺟﻊ ذىﺻﻼح» در ﻣﺎده ٧ اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت، ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ و وﻇﺎﻳﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺪرج در ﻣﺎده ﻣﺬﻛﻮرﺻﺮﻓﺎً در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻗﺎﺑﻞاﺟﺮا اﺳﺖ.

ﻣﺎده ٧- وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻗﺪام ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ و ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻳﺠﺎد ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﻛﺸﻮر، ﺧﻮد راﺳﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻳﺠﺎد آﻧﻬﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺻﻨﺪوق ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﻗﺪام ﻛﻨﺪ. ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺧﺪﻣﺎت ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺬﻛﻮر و راﻫﺒﺮى ﻻزم در اﻳﺠﺎد آن ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد.

یعنی اگر نیاز به مثلا موتور جستجو گر پارسی زبان شد و بخش خصوصی و دولتی کاری براش انجام ندادن، وزارت ارتباطات مکلف میشه با پول بیت المال یه موتور جستجو بسازه.

ﻣﺎده ٨ – ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت و اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮان ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ازﺟﻤﻠﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﺎت ذﻳﻞ وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻐﺎﻳﺮ ﺑﺎ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎ و ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺮﺟﻊ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻋﺪم ﻣﻐﺎﻳﺮت ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت و اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮان ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻣﺎده ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻳﻚ ﻣﺎه از وﺻﻮل درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮ ذىرﺑﻂ ﻧﻈﺮ ﺧﻮد را اﻋﻼم ﻧﻤﺎﻳﺪ. در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻣﻮاﻓﻖ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه و ﻻزماﻻﺟﺮا ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

 

ﻣﺎده ٩- ﻛﺎرﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﮔﺬرﮔﺎه اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى ﻣﺘﺸﻜﻞ از رﺋﻴﺲ ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى (رﻳﺎﺳﺖ ﻛﺎرﮔﺮوه) و ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن ﺳﺘﺎد ﻛﻞ ﻧﻴﺮوﻫﺎى ﻣﺴﻠﺢ، ﺳﺎزﻣﺎن اﻃﻼﻋﺎت ﺳﭙﺎه، وزارت اﻃﻼﻋﺎت، وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت، ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻏﻴﺮ ﻋﺎﻣﻞ و ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﻴﻪ اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﺗﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻣﻨﻴﺖ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺮاﻓﻴﻚ ورودى و ﺧﺮوﺟﻲ ﻛﺸﻮر در ﮔﺬرﮔﺎهﻫﺎى اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت ﻻزم را اﺗﺨﺎذ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 

ﻣﺎده ١٠ – ﻧﻈﺎم دﺳﺘﺮﺳﻲ، ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ و ﺻﻼﺣﻴﺖﻫﺎى دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى ﻣﺮﺗﺒﻂ در ﮔﺬرﮔﺎهﻫﺎى اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى و آﺋﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎى ﻻزم ﺑﺮاى اﺟﺮاى ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﺎرﮔﺮوه، ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎى ﻣﺼﻮب ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺳﺘﺎد ﻛﻞ ﻧﻴﺮوﻫﺎى ﻣﺴﻠﺢ ﻇﺮف ﻣﺪت ٣ ﻣﺎه ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺧﻮاﻫﺪ رﺳﻴﺪ. ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻛﻼن اﻋﻤﺎل ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﺎرﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﮔﺬرﮔﺎه اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى، اﻳﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲﻫﺎى ﻻزم ﺑﻴﻦ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى ﻣﺮﺗﺒﻂ در اﺟﺮاى ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻣﺰﺑﻮر و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺣﺴﻦ اﺟﺮاى آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﺳﺘﺎد ﻛﻞ ﻧﻴﺮوﻫﺎى ﻣﺴﻠﺢ اﺳﺖ و دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎى ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ در اﺟﺮاى ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﺎرﮔﺮوه در ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺳﺘﺎد ﻛﻞ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺎم و آﺋﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺬﻛﻮر ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺧﺎرج از ﻣﺤﺪوده اﻳﻦ ﻣﺎده اﺳﺖ.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- اﻣﻮر ﻓﻨﻲ و اﺟﺮاﻳﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮔﺬرﮔﺎه ﻫﺎى اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى از ﻗﺒﻴﻞ راهاﻧﺪازى، ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى، ﻧﮕﻬﺪارى، اﻳﺠﺎد دﺳﺘﺮﺳﻲ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ارﺗﻘﺎء ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ.

ﺗﺒﺼﺮه ٣- اﻳﺠﺎد، ﻧﮕﻬﺪارى و ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى از ﮔﺬرﮔﺎهﻫﺎى اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ و ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ ﺑﻌﺪ از ﻻزم اﻻﺟﺮا ﺷﺪن اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ و ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺨﻠﻒ از آن در ﺣﻜﻢ ﺗﺼﺮف در اﻣﻮال ﻋﻤﻮﻣﻲ اﺳﺖ. ﻛﺎرﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﮔﺬرﮔﺎه اﻳﻤﻦ ﻣﺮزى ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻇﺮف ﻣﺪت ﺷﺶ ﻣﺎه ﺑﻌﺪ از ﻻزم اﻻﺟﺮا ﺷﺪن اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎل دﺳﺘﺮﺳﻲﻫﺎى ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ از ﺗﺼﻮﻳﺐ و ﻻزم اﻻﺟﺮا ﺷﺪن ﻗﺎﻧﻮن وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﻗﺪام ﻛﻨﺪ.

 

ﻣﺎده ١١- ﻛﻤﻴﺘﻪاى ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﻳﻴﻪ زﻳﺮ ﻧﻈﺮ دادﺳﺘﺎن ﻛﻞ ﻛﺸﻮر، ﺑﺮاى اﺟﺮاى اﺻﻞ (٢٥) ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ در ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى و ﮔﺬرﮔﺎه ﻣﺮزى اﻳﺠﺎد ﻣﻲﺷﻮد.

 

ﻓﺼﻞ ﺳﻮم – ﺷﺮاﻳﻂ و ﺿﻮاﺑﻂ ﻋﺮﺿﻪ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى

ﻣﺎده ١٢- ﻋﺮﺿﻪ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى در ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﻣﻨﻮط ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻛﺸﻮر و ﺷﺮاﻳﻂ ذﻳﻞ اﺳﺖ:

١. ﺛﺒﺖ در درﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى.

٢. اﺧﺬ ﻣﺠﻮز ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اﺛﺮﮔﺬار ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ.

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﻋﺮﺿﻪ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ اﺛﺮﮔﺬار ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ و ﭘﺬﻳﺮش ﺗﻌﻬﺪات اﺑﻼﻏﻲ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

یعنی برای گوگل و امثال اینا یسری شرایط داریم که اگه می‌خواهند تو ایران کار کنن باید این شرایط رو قبول کنن و نماینده داشته باشن تو ایران، این کار خیلی حرفه‌ای هستش به شرطی که اونوریا قبول کنن.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ راهاﻧﺪازى، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺑﻪروزرﺳﺎﻧﻲ درﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻣﺎده و اﻋﻄﺎء، ﺗﻤﺪﻳﺪ، ﺗﻌﻠﻴﻖ ﻳﺎ ﻟﻐﻮ ﻣﺠﻮز ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺛﺮﮔﺬار از ﻃﺮﻳﻖ آن، در ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺬﻛﻮر ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺼﻠﻲ ﮔﺰارش ﻋﻤﻠﻜﺮد درﮔﺎه ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻣﺎده را ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اراﺋﻪ دﻫﺪ.

ﺗﺒﺼﺮه ٣- ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻇﺮف ﻣﺪت ٦ ﻣﺎه ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﻲﺷﻮد. دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ ﺑﻪﺟﺰ ﻧﻬﺎدﻫﺎى دﻓﺎﻋﻲ، اﻣﻨﻴﺘﻲ و ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺎ ﻣﺠﻮز ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺠﺎز ﺑﻪ راهاﻧﺪازى و ﺑﻬﺮه ﺑﺮدارى از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ.

نهاد های امنیتی ، نظامی و دفاعی بدون اجازه کمیسیون هم میتوانند هر کسب و کاری که لازم میدونن رو اجرا کنن

ﺗﺒﺼﺮه ٤ – ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺛﺮﮔﺬار را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن و ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت اﻋﻼم ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ درﮔﺎه، اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ ﻻزم را اﻧﺠﺎم دﻫﺪ و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻋﻄﺎى ﻣﺠﻮزﻫﺎ، ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺿﻮاﺑﻂ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه از ﺳﻮى ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﻗﺪام ﻛﻨﺪ.

 

ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم. ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ

ﻣﺎده ١٣- ﺻﻨﺪوق ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ و ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺆﺳﺴﻪ دوﻟﺘﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد و داراى ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻣﺴﺘﻘﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻣﻲﮔﺮدد. اﻳﻦ ﺻﻨﺪوق ذﻳﻞ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ. اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ اﻳﻦ ﺻﻨﺪوق ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراى اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲرﺳﺪ. ﻣﺤﻞ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﺮد ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺻﻨﺪوق ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از:

١- ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ؛

٢- ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزى و آﻣﻮزش ﺳﻮاد ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮان؛

٣- ﻧﻈﺎرت و ﮔﺰارشدﻫﻲ ﻣﺮدﻣﻲ و ﺣﺎﻛﻤﻴﺘﻲ ﺑﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى؛

٤- ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺑﺰارﻫﺎى ﺳﺎﻟﻢﺳﺎزى و ﺻﻴﺎﻧﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ؛

٥- ﻓﺮاﻫﻢﺳﺎزى ﺧﺪﻣﺎت ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮﻳﮋه ﺑﺮاى ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن؛

٦- ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺗﻮﻟﻴﺪ و اﻧﺘﺸﺎر ﻣﺤﺘﻮاى ﺑﻮﻣﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻳﺮاﻧﻲ- اﺳﻼﻣﻲ؛

٧- ﺣﻤﺎﻳﺖ از راﻫﻜﺎرﻫﺎى ﭘﻴﺸﮕﻴﺮى از ﺟﺮم در ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى.

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﺻﻨﺪوق ﺑﻪﻣﻮﺟﺐ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﭼﺎرﭼﻮب اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺻﻨﺪوق ﺗﻬﻴﻪ و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲرﺳﺪ.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺿﻤﻦ اﻧﺘﺸﺎر ﻋﻤﻮﻣﻲ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺣﻤﺎﻳﺖ، ﮔﺰارش ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎى ﺑﻪﻋﻤﻞآﻣﺪه از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ را ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻧﺎم و ﻧﺸﺎن ﺣﻤﺎﻳﺖﺷﻮﻧﺪﮔﺎن و ﻧﻮع و ﻣﻴﺰان ﺣﻤﺎﻳﺖ از آنﻫﺎ و دﻻﻳﻞ آن را ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﺎه ﻳﻚﺑﺎر ﺑﻪ اﻃﻼع ﻋﻤﻮم و ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮارى اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

این موارد بسیار موارد عالی هستند. و باعث پیشرفت، اگر به دستی انجام شود.

ﻣﺎده ١٤- در اﺟﺮاى ﻣﺎده واﺣﺪه ﻗﺎﻧﻮن «اﺟﺎزه ﺗﻌﻴﻴﻦ و وﺻﻮل ﺣﻖ اﻣﺘﻴﺎز ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺨﺶ ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ در زﻣﻴﻨﻪ ﭘﺴﺖ و ﻣﺨﺎﺑﺮات»، ﻣﺼﻮب ١٣٩٢ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﻴﺴﺖ درﺻﺪ (%٢٠) وﺟﻮه ﺣﺎﺻﻞ از درآﻣﺪﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺬﻛﻮر را ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺻﻨﺪوق ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٢) اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن وارﻳﺰ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺻﻨﺪوق ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات و ارﺗﺒﺎﻃﺎت رادﻳﻮﻳﻲ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت وﺟﻮه ﺣﺎﺻﻠﻪ را ﭘﺲ از ﻣﺒﺎدﻟﻪ ﻣﻮاﻓﻘﺖﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ اوﻟﻮﻳﺖ ﻣﻮارد ﺗﺼﺮﻳﺢﺷﺪه در اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 

ﻣﺎده ١٥- ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻇﺮف ﺳﻪ ﻣﺎه دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﻳﻲ ﭘﺮداﺧﺖ ﺣﻖاﻟﺴﻬﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﻣﺤﺘﻮاى داﺧﻠﻲ و اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ از ﻣﺤﻞ وﺟﻮه ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮوش ﺗﺮاﻓﻴﻚ و ﺳﺎﻳﺮ درآﻣﺪﻫﺎ را ﺗﺼﻮﻳﺐ و اﺑﻼغ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺗﺒﺼﺮه- ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﺤﺘﻮاى داﺧﻠﻲ ﻣﻐﺎﻳﺮ ﺑﺎ ﻣﻮازﻳﻦ ﺷﺮﻋﻲ و ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات ﻛﺸﻮر اﻋﻢ از ﻓﻴﻠﻢ، ﭘﻮﻳﺎﻧﻤﺎﻳﻲ و ﺳﺮﻳﺎل و ﻏﻴﺮه و ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﺤﺘﻮاى ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪﺟﺰ ﻣﺤﺘﻮاﻫﺎى ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﻣﺸﻤﻮل ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

یعنی حق السهم ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﻣﺤﺘﻮاى داﺧﻠﻲ و اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ از ﻣﺤﻞ وﺟﻮه ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮوش ﺗﺮاﻓﻴﻚ و ﺳﺎﻳﺮ درآﻣﺪﻫﺎ ظرف مدت سه ماه تصویب میشه و تازه ابلاغ میشه کی پرداخت میشه مشخص نیست !

ﻣﺎده ١٦- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎى ﻓﻨﺎورى ﺑﻮﻣﻲ اﻳﺠﺎد ﺷﺪه اﻧﺪ و درآﻣﺪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ آنﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎى اﻇﻬﺎرﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﻤﺘﺮ از ﺳﻘﻒ ﻣﺼﻮب ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﺸﻤﻮل ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎى ﻣﻨﺪرج در ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎى ﺗﺠﺎرى داﻧﺶﺑﻨﻴﺎن ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع داﻧﺶ ﺑﻨﻴﺎن ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﺳﺖ.

این عالیه یعنی از کسب وکار هایی که با فناوری بومی ایجاد شدن و نتونستن به خوبی درآمد داشته باشن حمایت میشه، سوال اینجاست فناوری بومی ما برای طراحی وب سایت چیست؟

ﻣﺎده ١٧- ﺳﻬﻢ ﺗﺮاﻓﻴﻚ ﻫﺮﻳﻚ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ در ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎﻳﺪ از ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺼﻮب ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺮاﻓﻴﻚ ﻛﻞ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ در ﻛﺸﻮر ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺗﺒﺼﺮه١- ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻴﺰان ﺗﺮاﻓﻴﻚ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﺻﺮﻓﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲﺷﻮد.

ﺗﺒﺼﺮه٢- وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮاى ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﻬﻨﺎى ﺑﺎﻧﺪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲرﺳﺪ را در ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﺼﻮب اﺟﺮا ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 

ﻣﺎده ١٨- اراﺋﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ. اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ داراى ﻣﺠﻮز ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﺳﺖ. ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰى ﻣﺴﺌﻮل ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺣﺴﻦ اﺟﺮاى اﻳﻦ ﻣﺎده ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

 

ﻣﺎده ١٩- ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰى ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻘﺮرات ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﻇﺮف ﻣﺪت ﭼﻬﺎر ﻣﺎه از ﺗﺼﻮﻳﺐ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن، ﻣﻘﺮرات اراﺋﻪ اﻧﻮاع ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ در ﺑﺴﺘﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺛﺮﮔﺬار داﺧﻠﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ و اﺑﻼغ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﺎﻧﻚﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت اﻋﺘﺒﺎرى ﻏﻴﺮﺑﺎﻧﻜﻲ ﻣﻮﻇﻒاﻧﺪ ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ اﻗﺪام ﻛﻨﻨﺪ.

 

ﻣﺎده ٢٠- ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺒﻠﻴﻎ، ﺗﺮوﻳﺞ و اﺷﺎﻋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز از ﻃﺮﻳﻖ ﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎ و رﺳﺎﻧﻪﻫﺎى دوﻟﺘﻲ و ﺳﺎﻳﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮى از اﻧﺤﺎء از ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، وزارﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎ، ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ و ﻣﻮﺳﺴﺎت دوﻟﺘﻲ و ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ. ﺗﺮوﻳﺞ و اﺷﺎﻋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ داراى ﻣﺠﻮز ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﺳﺖ.

ﺗﺒﺼﺮه – ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ دﻋﻮت ﻳﺎ اﺟﺒﺎر اﺗﺒﺎع اﻳﺮاﻧﻲ ﻳﺎ ﺳﺎﻛﻨﺎن اﻳﺮان ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮى ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز ﺗﻮﺳﻂ وزارﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎ، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﻣﺪارس، ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ و ﻣﻮﺳﺴﺎت دوﻟﺘﻲ و ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻏﻴﺮ دوﻟﺘﻲ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

این به این معنی هستش که استفاده از اپلیکیشن‌های بین المللی به منظور برگزاری وبینار، کلاس درس و … ممنوع است. نرم افزارهایی مثل ترلو تعطیل

ﻣﺎده ٢١- دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ ﻣﻮﻇﻒاﻧﺪ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺧﻮد را از ﻃﺮﻳﻖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ ﻣﺠﺎز اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ داراى ﻣﺠﻮز ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﺳﺖ.

 

ﻣﺎده ٢٢- اﺳﺘﻔﺎده دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﺮاى ﻣﻜﺎﺗﺒﺎت و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ادارى و اﻃﻼعرﺳﺎﻧﻲ و ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ ﻣﮕﺮ در ﻣﻮاردى ﻛﻪ ﺑﻪﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻳﺎ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺠﺎز ﺷﻤﺮده ﻣﻲﺷﻮد.

 

ﻣﺎده ٢٣- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ داراى ﻣﺠﻮز ﻣﺴﺘﻠﺰم دﺳﺘﺮﺳﻲ و ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى از ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﻲ و دوﻟﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ ﺑﺎﺷﺪ، دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى ذىرﺑﻂ ﻣﻮﻇﻒاﻧﺪ ﻃﺒﻖ اﻟﺰاﻣﺎت و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎى ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﻣﺎده ٢٤- ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻮارض ورودى ﺗﺠﻬﻴﺰات اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪى ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻴﺶ ﻓﺮض ﻧﺼﺐ ﻧﻤﻮدهاﻧﺪ، را ﺗﺎ ٣٥ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻮارض ﻣﺰﺑﻮر را ﺑﺮاى ﺗﺠﻬﻴﺰات اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪى ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺠﺎز را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻴﺶ ﻓﺮض ﻧﺼﺐ ﻛﺮدهاﻧﺪ، ﺗﺎ ﻫﻤﺎن ﺳﻘﻒ ﻛﺎﻫﺶ دﻫﺪ.

یعنی اگر کالایی را وارد کردید و روی اون دستگاه نرم افزاری خارجی باشد و این نرم افزار مجوز از کمیسیون نداشته باشد عوارض ورود اون 35 در صد بیشتر می‌شود.

ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ: ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ و ﺗﻌﻬﺪات ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى

ﻣﺎده ٢٥- اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮان و در ﻗﺒﺎل ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻣﻜﻠﻒ ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻮارد زﻳﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ:

١- ﺻﻴﺎﻧﺖ از ﺣﺮﻳﻢ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﻛﺎرﺑﺮان و ﺟﻠﻮﮔﻴﺮى از دﺳﺘﺮﺳﻲ ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﺑﻪ دادهﻫﺎى آنﻫﺎ.

٢- اﺣﺮاز ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻛﺎرﺑﺮان و ﺣﻔﻆ اﻃﻼﻋﺎت ﻛﺎرﺑﺮان ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺗﻌﻬﺪات و ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﻪ.

٣- ﻋﺪم اﻧﺘﻘﺎل دادهﻫﺎى ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻫﻮﻳﺖ ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻪ ﺧﺎرج از ﻛﺸﻮر

ﺗﺒﺼﺮه ١ – ﻣﺼﺎدﻳﻖ داده ﻫﺎى ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻫﻮﻳﺖ ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﺷﻮد.

ﺗﺒﺼﺮه ٢ – ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺎﻟﻚ داده ﻫﺎى ﻛﺎﺑﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.

٤- ذﺧﻴﺮهﺳﺎزى و ﭘﺮدازش دادهﻫﺎى ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺻﺮﻓﺎ در ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت

٥- رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق ﻛﺎرﺑﺮان و ﺳﺎﻳﺮ اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﻨﺪ ٩ ﻣﺎده ٤

٦- ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻮع ﺧﺪﻣﺎت، از ﻗﺒﻴﻞ ﺧﺎﻧﻮاده، داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ، آدرسﻫﺎى اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻮردﻧﻴﺎز و اﻣﻜﺎن ﻛﻨﺘﺮل واﻟﺪﻳﻦ ﺑﺮ ﻓﺮزﻧﺪان؛

٧- اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺠﺎز، از ﻗﺒﻴﻞ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎى داراى ﻣﺠﻮز از ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﮋوﻫﺶ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰى آﻣﻮزش وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﻗﺎﺑﻞ ردهﺑﻨﺪى در ﺳﻄﻮﺣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺎرﺑﺮى اﻃﻔﺎل و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و اﻣﻜﺎن اﻋﻤﺎل ﻛﻨﺘﺮل، ﺣﺬف و اﺿﺎﻓﻪ آنﻫﺎ از ﺳﻮى واﻟﺪﻳﻦ؛

٨- ﻋﺪم اﺧﺬ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻀﺎﻋﻒ ﺑﺎﺑﺖ ﻓﻌﺎل ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻓﻌﺎلﺳﺎزى ﺣﺎﻟﺖ ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻳﺎ ﺧﺎﻧﻮاده؛

٩- ﻋﺪم ﺣﺬف ﺣﺴﺎب ﻛﺎرﺑﺮان و ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺠﺎز؛

١٠- ﻋﺪم درﻳﺎﻓﺖ دادهﻫﺎ و دﺳﺘﺮﺳﻲﻫﺎى ﻏﻴﺮﺿﺮورى ﺑﺎ ﺧﺪﻣﺖ اراﺋﻪﺷﺪه از ﻛﺎرﺑﺮان. داده ﺿﺮورى دادهاى اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺒﻮد آن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻋﺪم اراﺋﻪ ﻳﺎ اراﺋﻪ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻲﺷﻮد.

ﺗﺒﺼﺮه- در ﺧﺼﻮص ﺧﺪﻣﺎت ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ، ﻋﺪم اراﺋﻪ دادهﻫﺎى ﺿﺮورى ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻳﻚ ﺧﺪﻣﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎرﺑﺮ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﻄﻊ ﻛﻠﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﻮردﻧﻴﺎز وى ﺷﻮد.

١١- رﻋﺎﻳﺖ اﻟﺰاﻣﺎت ﺧﺪﻣﺎت ﺳﺎﻟﻢﺳﺎزى، اﻣﻨﻴﺖ و ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻏﻴﺮﻋﺎﻣﻞ در ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت.

١٢- ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﺗﻤﻬﻴﺪات ﻻزم ﺑﺮاى ﭘﻴﺸﮕﻴﺮى، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺟﺮم در ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى

١٣- اﺟﺮاى دﺳﺘﻮرﻫﺎ و اﺣﻜﺎم ﺻﺎدره از ﺳﻮى ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺻﻼﺣﻴﺖدار ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺠﻮز ﻗﻀﺎﻳﻲ.

١٤- ﻧﮕﻬﺪارى و اراﺋﻪ ادﻟﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻊ ذیرﺑﻂ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺮرات ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺟﻤﻊآورى و اﺳﺘﻨﺎدﭘﺬﻳﺮى ادﻟﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻣﻮﺿﻮع ﻗﺎﻧﻮن آﻳﻴﻦ دادرﺳﻲ ﻛﻴﻔﺮى.

ﺗﺒﺼﺮه ١- دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻣﺎده، ﻇﺮف ﻣﺪت ﺷﺶ ﻣﺎه از ﺗﺼﻮﻳﺐ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺷﻮرا و ﺳﺎﻳﺮ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺮﺑﻮط ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻬﻴﻪ، ﺗﺼﻮﻳﺐ و اﺑﻼغ ﻣﻲﺷﻮد.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- اﺻﻮل و ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻏﻴﺮﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻨﺪ «١٠» ﻇﺮف ﺷﺶ ﻣﺎه از ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺮاى اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺪاﻓﻨﺪ ﻏﻴﺮﻋﺎﻣﻞ اﺑﻼغ ﻣﻲﺷﻮد.

ﻣﺎده ٢٦- اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داراى ﻣﺠﻮز اﻋﻢ از ﺧﺎرﺟﻲ و داﺧﻠﻲ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﺎﻟﻢﺳﺎزى ﻣﺤﺘﻮاى ﻓﻀﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﻪ ورود ﺑﻪ آن ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﺧﺬ اﺟﺎزه ﻧﺪارد، ﻣﻮﻇﻒاﻧﺪرأﺳﺎً، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻓﻬﺮﺳﺖ اﻋﻼﻣﻲ ﻛﺎرﮔﺮوه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ٧٥٠ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﻲ، ﺿﻤﻦ رﻋﺎﻳﺖ ﺑﻨﺪ ١٣ ﻣﺎده ٢٤، ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻇﺮف ﻣﺪت ١٢ ﺳﺎﻋﺖ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﻣﺰﺑﻮر را ﭘﺎﻻﻳﺶ و ﮔﺰارش ﻣﺮﺑﻮط را ﺑﻪ دﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ ﻛﺎرﮔﺮوه ﻣﺬﻛﻮر ارﺳﺎل ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﭘﺎﻻﻳﺶ ﻣﺤﺘﻮا ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﻛﺎرﮔﺮوه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﻻزم اﻻﺟﺮا اﺳﺖ.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- ﻛﺎرﮔﺮوه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﺨﺶ ﮔﺰارشﮔﻴﺮى ﻣﺮدﻣﻲ را ذﻳﻞ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻛﺎرﮔﺮوه اﻳﺠﺎد ﻧﻤﺎﻳﺪ. اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﺎﻓﻲ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺟﻬﺖ اﺧﺬ ﮔﺰارشﻫﺎى ﻣﺮدﻣﻲ و ﭘﺎﻻﻳﺶ ﻣﺤﺘﻮاى ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻣﺎده ﻧﻴﺴﺖ.

 

ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ: ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎ و ﺿﻤﺎﻧﺖاﺟﺮاﻫﺎ

 

ﻣﺎده ٢٧- اﺷﺨﺎص ﻣﺘﺨﻠﻒ از ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ و ﺗﻌﻬﺪات ذﻳﻞ، ﻣﻨﺤﺼﺮا ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻫﻴﺌﺘﻲ ﻣﺮﻛﺐ از ٣ ﻧﻔﺮ ﻗﺎﺿﻲ ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب رﺋﻴﺲ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﻳﻴﻪ و ٢ ﻧﻔﺮ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى ﺑﻪ ﻳﻚ ﻳﺎ ﺣﺪاﻛﺜﺮ دو ﻣﻮرد از ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٢٧) ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ:

اﻟﻒ- ﻋﺪم ﺛﺒﺖ در درﮔﺎه ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻨﺪ «١» ﻣﺎده (١١)

ب- ﻋﺪم درﻳﺎﻓﺖ ﻳﺎ ﺗﻤﺪﻳﺪ ﻣﺠﻮز ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻨﺪ «٢» ﻣﺎده (١١)

پ- ﻋﺪم ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ واﺟﺪ ﺷﺮاﻳﻂ در ﻣﻮﻋﺪ ﻣﻘﺮر ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺒﺼﺮه «١» ﻣﺎده (١١)

ت- اﻇﻬﺎر ﺧﻼف واﻗﻊ ﺟﻬﺖ درﻳﺎﻓﺖ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ از ﺻﻨﺪوق ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٣)

ث- ﻣﺼﺮف اﻋﺘﺒﺎرات ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ ﺑﺮﺧﻼف ﻣﺤﻞ ﻣﺼﻮب ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٣)

ج- اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٧)

چ- اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮداﺧﺖ ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٨)

ح- ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت و ﺳﺎﻳﺮ اﻣﻮر اﻃﻼعرﺳﺎﻧﻲ ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٩) و ﺗﺒﺼﺮه «١» آن

خ- ﻧﻘﺾ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ و ﺗﻌﻬﺪات ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮان و در ﻗﺒﺎل ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٢٤)

د- ﻋﺪم اﻧﺠﺎم ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻣﻘﺮر در ﻣﺎده (٢٥)

 

ﻣﺎده ٢٨- ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎى ﻗﺎﺑﻞاﺟﺮا در ﺧﺼﻮص ﺗﺨﻠﻔﺎت ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٢٧) ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از:

اﻟﻒ- ﺟﺮﻳﻤﻪ ﻧﻘﺪى از ﻳﻚ درﺻﺪ (%١) ﺗﺎ ده درﺻﺪ (%١٠) ﻣﺘﻮﺳﻂ درآﻣﺪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ و در ﺻﻮرت ﻋﺪم درآﻣﺪ ﻳﺎ ﻋﺪم ﺗﻜﺎﻓﻮى آن ﺟﺮﻳﻤﻪ ﻧﻘﺪى از ﻳﻚ ﺗﺎ ﻳﻚﺻﺪ ﻣﻴﻠﻴﺎرد رﻳﺎل.

ب- ﻣﺤﺮوﻣﻴﺖ از ﻋﺮﺿﻪ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت از ﻃﺮﻳﻖ اﺧﻄﺎر، ﺣﺬف از درﮔﺎه ﺛﺒﺖ، ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺪت اﻋﺘﺒﺎر ﻳﺎ ﺗﻌﻠﻴﻖ ﻳﺎ ﻟﻐﻮ ﻳﺎ ﻋﺪم ﺗﻤﺪﻳﺪ ﻣﺠﻮز

پ- ﻣﺤﺮوﻣﻴﺖ از ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن

ت- ﻣﺤﺪودﻳﺖ در ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت

ث- ﻣﺤﺪودﻳﺖ در ﺗﺮاﻓﻴﻚ

ج- ﻣﺴﺪودﺳﺎزى

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﺟﺮﻳﻤﻪ ﻧﻘﺪى ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻨﺪ «اﻟﻒ» ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن در ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ اﺳﺖ.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺧﺎرﺟﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ از ﺗﺼﻮﻳﺐ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن از ﻣﺼﺎدﻳﻖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺛﺮﮔﺬار ﺑﻮده اﻧﺪ، ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﻇﺮف ﭼﻬﺎر ﻣﺎه ﭘﺲ از ﻻزم اﻻﺟﺮا ﺷﺪن اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺗﻌﻬﺪات ﻣﻨﺪرج در ﻣﺎده ١٢ اﻗﺪام ﻛﻨﻨﺪ. در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت، اﻋﻤﺎل ﺑﻨﺪ “ج” اﻳﻦ ﻣﺎده ﺑﺮاى آﻧﻬﺎ ﺗﺎ زﻣﺎن ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ داﺧﻠﻲ ﻳﺎ ﺧﺎرﺟﻲ (ﺑﺎ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن) ﻳﺎ ﻳﻚ ﺳﺎل ﭘﺲ از ﻻزم اﻻﺟﺮا ﺷﺪن اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻻزم ﻧﻴﺴﺖ. در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻧﺠﺎم ﺗﻌﻬﺪات ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺰﺑﻮر در زﻣﺎن ﻣﻌﻴﻦ ﺷﺪه، وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻇﺮف ﻣﺪت ﻫﺸﺖ ﻣﺎه ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻳﺠﺎد ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺑﺮاى آﻧﻬﺎ اﻗﺪام ﻛﻨﺪ. در ﺻﻮرت ﻋﺪم ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ از ﺳﻮى وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﻋﻼم ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ ده درﺻﺪ از ﻣﺠﻤﻮع اﻋﺘﺒﺎرات ﻣﺎده واﺣﺪه ﻗﺎﻧﻮن »«اﺟﺎزه ﺗﻌﻴﻴﻦ و وﺻﻮل ﺣﻖ اﻣﺘﻴﺎز ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺨﺶ ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ در زﻣﻴﻨﻪ ﭘﺴﺖ و ﻣﺨﺎﺑﺮات» را در اﺧﺘﻴﺎر ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻠﻲ ﻗﺮار دﻫﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد راﺳﺎ در اﻳﻦ ﺧﺼﻮص اﻗﺪام ﻛﻨﺪ.

یعنی اگر شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک نیان مجوز بگیرن تو اون بازه 4 ماهه تا یکسال مسدود نمیشن،حمایت از حقوق کاربران در اینترنت !

ﺗﺒﺼﺮه ٣- ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺤﻞ ﺟﺮﻳﻤﻪﻫﺎى ﻧﻘﺪى ﻣﻘﺮر در اﻳﻦ ﻣﺎده ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺻﻨﺪوق ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى داﺧﻠﻲ وارﻳﺰ ﻣﻲ ﺷﻮد.

 

ﻣﺎده ٢٩- ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى در ﺻﻮرت اﻧﺠﺎم ﺗﻌﻬﺪات ﻣﻨﺪرج در اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮىﻫﺎى ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻲ ﻧﺪارﻧﺪ.

 

ﻣﺎده ٣٠- ﻫﻴﺌﺖ ﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮ آراى ﻫﻴﺌﺖ ﺑﺪوى ﺷﺎﻣﻞ دو ﻗﺎﺿﻲ دﻳﻮان ﻋﺎﻟﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب رﺋﻴﺲ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﻳﻴﻪ و ﻳﻚ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﺻﻨﻔﻲ راﻳﺎﻧﻪاى ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد. رأى ﻫﻴﺌﺖ ﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮ ﻗﻄﻌﻲ اﺳﺖ و آراى آن ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮ در دﻳﻮان ﻋﺪاﻟﺖ ادارى اﺳﺖ.

 

ﻣﺎده ٣١- دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻧﺤﻮه ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻫﻴﺌﺖﻫﺎى رﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺗﺨﻠﻔﺎت ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮاد ٢٦ و ٢٨ و و ﻧﺤﻮه اﻋﻤﺎل ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎى ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٢٧) ﻇﺮف ﻣﺪت ٣ ﻣﺎه از ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺼﻮﻳﺐ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻲ رﺳﺪ.

 

ﻣﺎده ٣٢- ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺴﺌﻮل در دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻳﻜﻲ از اﻗﺪاﻣﺎت زﻳﺮ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺠﺎزات اﻧﻔﺼﺎل از ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺘﻲ و ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚ ﺗﺎ ﭘﻨﺞ ﺳﺎل ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ:

اﻟﻒ- راهاﻧﺪازى ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺒﺼﺮه ٣ ﻣﺎده (١١)

ب- ﻋﺪم ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻳﺎ ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ ﻳﺎ ﻧﺎﺑﻬﻨﮕﺎم اﻋﺘﺒﺎرات ﺻﻨﺪوق ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٣)

پ- ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺎرج از ﺿﻮاﺑﻂ ﻳﺎ ﻋﺪم ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻣﺼﺮف درﺳﺖ اﻋﺘﺒﺎرات ﺻﻨﺪوق ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٣)

ت- ﻋﺪم رﻋﺎﻳﺖ اﻟﺰاﻣﺎت ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ، ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺒﺼﺮه «٢» ﻣﺎده (١٣)

ث- ﺗﺨﺼﻴﺺ اﻋﺘﺒﺎرات ﺻﻨﺪوق ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺤﺘﻮاى ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺒﺼﺮه ﻣﺎده (١٤)

ج- ﻋﺪم رﻋﺎﻳﺖ ﺗﺴﻬﻴﻢ ﺗﺮاﻓﻴﻚ داﺧﻠﻲ ـ ﺧﺎرﺟﻲ ﻣﺼﻮب ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (١٦)

چ- اﺟﺒﺎر ﻛﺎرﺑﺮان ﺑﺮ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز، ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺒﺼﺮه «٢» ﻣﺎده (١٩)

ح- اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺘﻲ و ﻋﻤﻮﻣﻲ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ در ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٢٠)

خ- اﺳﺘﻨﻜﺎف ﻳﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ در اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى ﻣﺠﺎز ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده (٢١)

د- ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻘﺎﻣﺎت اﻳﺮاﻧﻲ در ﭘﻴﺎمرﺳﺎن و ﺷﺒﻜﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز ، ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻨﺪ (٢٢) ﻣﺎده (٤)

یعنی تویتر رجال سیاسی ایران باید کنسل بشه حمایت از حقوق کاربران در اینترنت !

ذ- اﻣﺘﻨﺎع دﺑﻴﺮ ﺟﻠﺴﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن از ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺟﻠﺴﺎت، اﺑﻼغ ﻣﺼﻮﺑﺎت و اﻫﻤﺎل در اﺟﺮاى دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻣﺮﺑﻮط

ﺗﺒﺼﺮه- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ از ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﺬﻛﻮر، ﻣﺎل ﻳﺎ ﻋﻮاﻳﺪ ﻣﺎﻟﻲ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﻨﺪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ رد ﻋﻴﻦ، ﻣﺜﻞ ﻳﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺎل ﺑﻪ ﺟﺰاى ﻧﻘﺪى ﻣﻌﺎدل دو ﺑﺮاﺑﺮ اﻣﻮال ﻣﺬﻛﻮر ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﺷﻮد.

 

ﻣﺎده ٣٣- ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺗﺠﺎرى در زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﺗﻮزﻳﻊ، ﺗﻜﺜﻴﺮ و ﻋﺮﺿﻪ ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻧﺮماﻓﺰارﻫﺎ ﻳﺎ اﺑﺰارﻫﺎى راﻳﺎﻧﻪاى اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ (ﻧﻈﻴﺮ وىﭘﻲان و ﻓﻴﻠﺘﺮﺷﻜﻦ)، اﻧﺘﺸﺎر ﻋﻤﺪه (ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن) و در دﺳﺘﺮس ﻗﺮار دادن ﻏﻴﺮ ﻣﺠﺎز آن ﻛﻪ اﻣﻜﺎن دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻏﻴﺮﻣﺠﺎز ﻣﺴﺪودﺷﺪه را ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﺪ ﻣﻤﻨﻮع ﺑﻮده و ﻣﺠﺎزات ﻣﺮﺗﻜﺐ آن ﺣﺒﺲ و ﺟﺰاى ﻧﻘﺪى درﺟﻪ ﺷﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ﺗﺒﺼﺮه – ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ از اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺖ وﺟﻬﻲ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺠﺎزات ﻣﻘﺮر در اﻳﻦ ﻣﺎده ﺑﻪ ﺿﺒﻂ ﻋﻮاﻳﺪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺟﺮم ﻣﺤﻜﻮم و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ اﻳﻦ ﺟﺮم را ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺣﺮﻓﻪ ﺧﻮد اﻧﺘﺨﺎب ﻛﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﺰاى ﻧﻘﺪى ﻳﻚ ﺗﺎ دو ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺎل ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺷﺪه ﻣﺤﻜﻮم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

فیلتر شکن فروش ها رو به شدت برخورد میکنن، قابل توجه اونایی که میگفتن استفاده از فیلتر شکن جرمه ولی فیلتر شککن فروشی جرم نیست الان فیلتر شکن فروش هم جرمه، حمایت از حقوق کاربران در اینترنت!

ﻣﺎده ٣٤- ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻴﻘﻲ و ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻛﻪ ﻣﺴﺌﻮل ﺣﻔﻆ و ﺻﻴﺎﻧﺖ از دادهﻫﺎى ﻛﺎرﺑﺮان ﺑﻮده و ﻳﺎ دادهﻫﺎ و ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎى آنﻫﺎ در اﺧﺘﻴﺎر وى ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮﺟﺒﺎت دﺳﺘﺮﺳﻲ اﺷﺨﺎص ﻓﺎﻗﺪ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﻳﺎ اﻓﺸﺎ اﻳﻦ دادهﻫﺎ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎرت وارده و ﺣﺒﺲ درﺟﻪ ﭘﻨﺞ، ﺑﻪ ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از ﻣﺠﺎزات ﻫﻤﺎن درﺟﻪ ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﮔﺮدد. درﺻﻮرﺗﻲﻛﻪ دادهﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻴﺶ از ده ﻫﺰار ﻛﺎرﺑﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺠﺎزات ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻳﻚ درﺟﻪ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﻣﻲﺷﻮد.

ﺗﺒﺼﺮه ١- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ اﺷﺨﺎص ﻓﻮق ﺑﺮاﺛﺮ ﺑﻲاﺣﺘﻴﺎﻃﻲ ﻳﺎ ﺑﻲﻣﺒﺎﻻﺗﻲ ﻳﺎ ﻋﺪم ﻣﻬﺎرت ﻳﺎ ﻋﺪم رﻋﺎﻳﺖ ﺗﺪاﺑﻴﺮ ﻣﺘﻌﺎرف اﻣﻨﻴﺘﻲ ﻣﻮﺟﺒﺎت ارﺗﻜﺎب ﺟﺮاﺋﻢ راﻳﺎﻧﻪاى ﺑﻪوﺳﻴﻠﻪ ﻳﺎ ﻋﻠﻴﻪ دادهﻫﺎ و ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎى ﻣﺬﻛﻮر را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎرت وارده ﺑﻪ ﺣﺒﺲ درﺟﻪ ﭘﻨﺞ و ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از ﻣﺠﺎزاتﻫﺎى درﺟﻪ ﭘﻨﺞ ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﮔﺮدد.

ﺗﺒﺼﺮه ٢- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ از اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺖ وﺟﻬﻲ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺠﺎزات ﻣﻘﺮر در اﻳﻦ ﻣﺎده ﺑﻪ ﺿﺒﻂ ﻋﻮاﻳﺪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺟﺮم ﻣﺤﻜﻮم و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ اﻳﻦ ﺟﺮم را ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺣﺮﻓﻪ ﺧﻮد ﻗﺮار داده ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺟﺰاى ﻧﻘﺪى ﺑﻴﻦ ﻳﻚ ﺗﺎ دو ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺎل ﺗﺤﺼﻴﻞﺷﺪه ﻣﺤﻜﻮم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

این رو دوست داشتم سایت‌هارو مجبور میکنه تا از اطلاعات خودشون به شدت محافظت کنن این واقعا حمایت از حقوق کاربران در اینترنت است

ﻣﺎده ٣٥- ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮاى ﺗﺨﻠﻔﺎت و ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎى اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ ﻳﺎ ﻛﻴﻔﺮى ﺑﻴﺸﺘﺮى در ﺳﺎﻳﺮ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺑﻪ ﻣﺠﺎزات ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻲﺷﻮد.

 

ﻣﺎده ٣٦- ﻛﻠﻴﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى اﺟﺮاﻳﻲ ﻣﻠﺰم ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى و ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻋﺪم اﺟﺮا، ﺗﺄﺧﻴﺮ در اﺟﺮا و اﺟﺮاى ﺧﻼف ﻳﺎ ﻧﺎﻗﺺ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺠﺎزات درﺟﻪ ﭘﻨﺞ ﻳﺎ ﺷﺶ ﻣﻘﺮر در ﻣﺎده ٥٧٦ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲﺷﻮد.

برای حمایت از حقوق کاربران در اینترنت مجازات و برخوردهایی رو مد نظر دارد تا این بار به درستی به منزل برسه

ﻣﺎده ٣٧- وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﻜﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺷﻮراى ﻋﺎﻟﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﺠﺎزى در زﻣﻴﻨﻪ ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻠﻲ اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎﻳﻪ ﻛﺎرﺑﺮدى آن را در زﻣﺎن ﻣﻘﺮر ﺑﻪ اﺗﻤﺎم رﺳﺎﻧﺪ. ﻣﺼﻮﺑﺎﺗﻲ ﻛﻪ زﻣﺎن اﺟﺮاى آنﻫﺎ ﺳﭙﺮى ﺷﺪهاﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه از اﺑﻼغ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﺟﺮا ﺷﻮﻧﺪ.

پایان حمایت از حقوق کاربران در اینترنت

خب قضاوت این که این طرح میتونه آسیب زننده به کسب و کارها باشه یا عاملی برای حمایت از حقوق کاربران در اینترنت با خواننده این مقاله است.

اما سوالاتی مطرح میشه، تکلیف اونایی که سال‌ها روی اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعیشون کار کردن چیه؟
مثلا خانم خانه داری که از تولید محتوای آشپزی در اینستاگرام کسب درآمد میکنه یا گروه‌های تجاری که در تلگرام و واتساپ هستن یا سازمان هایی که در این موقع کرونا جلسات خود را از راه دور با اپلیکیشن های خارجی برگزار میکنند چیست؟ این طرح واقعا چه جوری میخواد برای حمایت از حقوق کاربران در اینترنت قدمی موثر برداره

تا همین الان هم طرج حمایت از حقوق کاربران در اینترنت مخالفان و موافقان زیادی داشته که باید ببینیم حامیان این طرح به نتیجه میرسن یا مخالفان

اما با توجه به موارد گفته شده در طرح به نظر جا برای بررسی و ویرایش آن باز است.

شما صاحبان مشاغل و کسب و کار ها می توانید از این قسمت آگهی های فروش و تبلیغات خود را در سایت جاب جاب به ثبت برسانید و از این قسمت آگهی های فروش و تبلیغات دیگران را در سایت جاب جاب مشاهده نمایند.

همچنین کالا و خدمات غیر مجاز که در جاب‌جاب جایی ندارند را از اینجا بررسی کنید.

جاب جاب به راستی به دنبال حمایت از حقوق کاربران در اینترنت است. برای اینکه شما هم عضوی از جاب جاب شوید همین الان آگهی خود را ثبت کنید

ارسال‌ آگهی جدید

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *